Geven en nemen moet in balans zijn
Een van de redenen waarom mensen in coaching gaan, is omdat ze vastlopen op het werk. Vastlopen in denkpatronen en het blijven doen van dingen die eigenlijk niet (meer) passend zijn. Het verkrijgen van inzicht waarom je de acties doet die je doet, en dingen gaan zoals ze gaan, kan dan al heel verlichtend en verhelderend zijn. Door jezelf en je omgeving beter te begrijpen, ontstaat nieuwe beslisruimte, waarin geëxperimenteerd kan worden met praktische tools en nieuw gedrag.
Dit is ook de ervaring van Johan. Hij meldde zich aan met de volgende verwachtingen
- Grip krijgen op de situatie waar ik nu inzit
- Tools om verder te kunnen gaan in mijn werk en in mijn privé.
Hij was zichzelf 'kwijt geraakt', terwijl alles rond hem heen riep dat hij het zo fantastisch deed. Voor hem betekende de coaching de afsluiting van een vervelende, moeilijke periode en tevens een nieuw begin als werknemer in de organisatie waar hij werkzaam is (gebleven).
"Ik werd gestuurd en geleefd door schuld en kwam er zelf niet uit."
Wat vond je van de ACT-meting?
'Kort en krachtig. Een duidelijke meting zonder psychologisch geneuzel. Het geeft nieuwe inzichten op wie ik ben.'
Wat vond je van de systemische interventies?
'Verhelderend. De systemische aanpak geeft inzicht in hoe het systeem werkt, wie ik in het systeem ben en welke invloed ik wel en niet kan hebben op het systeem. Het laat zien hoe groepen mensen werken waarom mensen doen zoals ze doen. Dus ook waarom ik deed wat ik deed en waarom ik daar niet uit kon komen.'
Wat heeft het coachtraject jou opgeleverd?
'Als mijn manager vroeger iets vroeg, sprong ik er gelijk op en deed ik het zoals hij het me vroeg. Nu ben ik in staat om te bedenken waar mijn verantwoordelijkheid ligt en om te bespreken of de vraag bij mij aan het juiste adres is. Voor het traject had ik het gevoel niet te kunnen zijn wie ik was, of wilde zijn. Ik werd onder andere tegengehouden door processen en 'schuld-gaten' vanuit het systeem. Ik werd gestuurd en geleefd door deze schuld en kwam er niet uit. Ik liep -om het maar zo uit te drukken- de benen onder mijn lijf vandaan, ik gaf ontzettend veel. En door dat geven, raakte ik het zicht op de realiteit kwijt, ik wist niet meer waar ik daadwerkelijk mee bezig was.
Ik ben van een loyale werknemer in disbalans, gegroeid naar een loyale werknemer in balans. Daarnaast ben ik nu ook een werknemer die zijn grens kent en hierover het gesprek durft en kan aangaan. Ik blijf hierover communiceren met mijn collega's. Communicatie is the key. Dit geeft de ander ook het inzicht om mij te begrijpen waarom ik mijn grens stel.'
"Ik ben van een loyale werknemer in disbalans, gegroeid naar een loyale werknemer in balans."
Wat betekent dit voor jou?
'Het geeft mij de kans en de mogelijkheid om de draaglast te verkleinen en draagkracht te vergroten. Wanneer de draaglast kleiner wordt, ontstaat er ruimte voor groei. Groeien naar wie ik ben en wie ik wil zijn als werknemer en als individu. Vanaf nu heb ik inzicht in mijn valkuilen en groeipotentieel; een kostbaar goed om op verder te bouwen. Niet allen op werkgebied heeft dit mij geholpen, ook privé begrijp ik mezelf beter en ben ik in staat om balans te vinden en geven en ontvangen. Loyaal, betrokken en bewogen zijn, is een mooie kwaliteit, mits ik dit kan inzetten in een vorm die bij mij persoonlijk past.'
"Wanneer de draaglast kleiner wordt, ontstaat er ruimte voor groei."
Zijn je verwachtingen uitgekomen?
'Ja, de verwachtingen zijn uitgekomen. Ik sta nu sterker in mijn schoenen en heb grip gekregen op mijn werk. Dankzij het systeemdenken kreeg ik inzicht in de handelingen die doe en vooral de reactie die dit kan oproepen bij de ander. In het dagelijks leven ervaar ik stabiliteit in denken en handelen. Balans in loyaliteit naar mijzelf en naar mijn werkgever.'
Hoe heb je mijn aanpak ervaren?
'Jouw aanpak is laagdrempelig en open en ik vind jouw benadering relaxt. Soms een scherpe en kritische vraagstelling die aanzet tot denken. Je bent daadkrachtig, betrokken bij je klanten en hun proces! Ik zou dit traject en jouw diensten aanraden aan mijn manager en teamleden. Waarom? Omdat dit inzicht geeft in ons denken en ons handelen en waar er nog verbeterslagen mogelijk zijn, voor ons individueel en voor ons als team.'