De refl-ACT meting:

Inzicht in het bewuste én onbewuste krachtenveld van (persoonlijk)leiderschap

Analytical Competence Tool

De Refl- ACT meting in het kort:  ACT staat voor Analytical Competence Tool en is een slimme, innovatieve methodiek die aanzet tot een diepere vorm van zelfreflectie, en op heldere, gedetailleerde wijze een antwoord geeft op vragen, zoals:

  • Natuurlijk talent: Welke kwaliteiten bezit ik van nature en welke niet? 
  • Natuurlijk potentieel: Benut ik al mijn nutuurlijke kwaliteiten in mijn huidige functie? 
  • Prestatiekracht: Wat kan ik goed, maar vervormd onder druk en kost me veel enerie? (dit is vaak een overlevingsmechanisme)
  • Terecht onbenut: Welke kwaliteiten heb ik niet en zal ik extern moeten organiseren als deze nodig zijn in een taak of klus?

Wat doet het?

De Refl-ACT meting biedt een vernieuwend perspectief op onzichtbare dynamieken en maakt inzichtelijk hoe overtuigingen, reflexmatige reacties en diepgewortelde drijfveren doorwerken in leiderschap en besluitvorming.

In tegenstelling tot veel assessments, die zich richten op bewuste gedragsvoorkeuren, onthult deze meting wat authentiek bij de persoon past en geeft een ingang om te onderzoeken welke dunamieken onder de oppervlakte meespelen in het vormgeven en uitvoeren van leiderschap.

Hoe werkt het?

De Refl-ACT meting is een online instrument dat in slechts 15 minuten kan worden afgerond. Voorafgaand aan het gesprek wordt per e-mail een link toegestuurd.

De meting combineert woorden en beelden, wat haar uniek maakt. Beelden bieden directe toegang tot onbewuste processen en brengen diepere lagen van persoonlijkheid en leiderschap in kaart. De resultaten geven inzicht in natuurlijke aanleg, houden een spiegel voor en helpen ontdekken wat op dit moment werkelijk past, bekrachtigt en richting geeft.

Leiderschap

Leiderschap is geen statische rol, maar een dynamisch krachtenveld waarin bewuste en onbewuste patronen voortdurend doorwerken. Daarom ben ik ervan overtuigd dat zelfreflectie de belangrijkste kwaliteit van een leider is.

Bovendien is leiderschap niet voorbehouden aan formele leiders; ieder mens draagt verantwoordelijkheid voor het leven dat hem of haar is gegeven. Dit leiderschap op een authentieke manier vormgeven vormt het uitgangspunt van de verkenning, verwerking en integratie tijdens de coaching.

Ik werk met de Refl-ACT meting vanuit een systemisch- fenomenologische benadering.

Wat verschijnt er werkelijk?

Om te voorkomen dat de uitslag van de meting als absolute waarheid wordt gezien, vormt een fenomenologische benadering het uitgangspunt. De uitkomsten worden niet als vaststaande feiten aangenomen, maar onderzocht op wat zij in beweging brengen. Wat verschijnt er bij een open blik? Welke nieuwe mogelijkheden openen zich om mee te werken en te experimenteren?

Systemische benadering

Leiderschap staat nooit op zichzelf, maar maakt altijd deel uit van een groter geheel—een organisatie, een team, een maatschappelijke context. Veel uitdagingen binnen leiderschap wortelen in systemische dynamieken en zijn niet uitsluitend terug te voeren op enkel persoonlijke eigenschappen.

Vanuit een systemisch perspectief wordt onderzocht welke onderliggende krachten binnen het systeem werkzaam zijn, welke patronen zich herhalen en welke verandering nodig is om beweging te brengen in vastzittende dynamieken. Door met een frisse, onbevooroordeelde blik naar deze processen te kijken, ontstaat ruimte voor nieuwe perspectieven en een scherper inzicht in de eigen rol binnen het geheel. De Refl-ACT meting helpt om de plek van de leider in deze samenhang helder in beeld te krijgen.

Voor wie?

Voor mensen die...

… verder willen kijken dan hun bewuste gedragingen en openstaan voor het verkennen van onbewuste patronen die hun leiderschap en besluitvorming beïnvloeden.

… willen begrijpen hoe systemische dynamieken hun rol en interacties beïnvloeden, en hoe zij effectiever kunnen navigeren binnen hun organisatie en team.

… nieuwsgierig zijn naar wat hen drijft, waar automatische reacties vandaan komen en welke beweging nodig is om authentiek en krachtig leiderschap vorm te geven.

... voor studenten die zich orienteren op beroeps-of studiekeuze, daarvoor werk ik met de Refl-ACT Youngmeting, met termenologie afgestemd op jongeren tussen 15 en 20 jaar.

Met vragen als:

… Welke onbewuste overtuigingen beïnvloeden mijn leiderschap?

… Welke patronen herhalen zich in mijn manier van handelen en besluitvorming?

… Hoe verhoud ik me tot mijn omgeving en welk effect heeft dit op mijn leiderschap?

… Wat vraagt deze fase in mijn leven of carrière werkelijk van mij?

… Waar liggen mijn natuurlijke krachten en hoe kan ik die bewuster inzetten?

… Welke blinde vlekken bepalen mijn interacties zonder dat ik het doorheb?

… Hoe kan ik vrijer en authentieker leidinggeven, zonder verstrikt te raken in oude reflexen?

Ervaringen

'ACT is compleet, verhelderend en biedt concrete handvaten waar je iets mee kan'

Linda Plomp

'ACT: pijnlijk helder...'

Merel Heemskerk

'Zicht op onbewusten bewust gedrag maakt talenten en drijfveren zichtbaar en daarmee de focus op mogelijkheden'

Edwin Geerse